Automobilový priemysel čakajú roky krachov a reštrukturalizácie

02.07.2009 Celý región

Hamburg 2. júla (TASR) - V nemeckom automobilovom priemysle panuje pesimizmus.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti AlixPartners automobilky ako VW alebo Opel prerábajú na jednom predanom vozidle v priemere 1800 eur (54.226,80 Sk). A to sa kríza odvetvia iba začala. Každému druhému autododávateľovi hrozí nesloventnosť a mnoho z nich zrejme krízu neprežije.

Automobilový priemysel bojuje o prežitie po celom svete. Výrobcovia, ako sú Opel, General Motors (GM) alebo Chrysler, denne zaznamenávajú obrovské straty. Ich krachu zatiaľ zabránila iba rozsiahla pomoc zo strany štátu. Kríza sa však v najbližších rokoch ešte výrazne prehĺbi, tvrdí poradenská firma AlixPartners v štúdii, ktorú má k dispozícii internetový portál spiegel.de.

Štúdia AlixPartners skúma situáciu 45 výrobcov áut a 275 dodávateľských firiem. Experti načrtli apokalyptický obraz odvetvia, ktoré je kľúčové pre najväčšiu európsku ekonomiku. Takmer sa zdá, že automobilkám už môžu pomôcť iba modlitby.

\"Určite je to najnebezpečnejšia situácia, akú toto odvetvie zažilo od 2. svetovej vojny, \" varoval v rozhovore pre Spiegel Online Vinzenz Schwegmann zo spoločnosti AlixPartners. To najhoršie automobilky ešte len čaká. Šrotovné zatiaľ problémy tlmí, avšak prepad bude o to brutálnejší.

Podľa odhadu autorov štúdie automobilky v tomto roku v priemere prerobia na jednom predanom aute 1800 eur (54.226,80 Sk). Znepokojujúca je aj situácia dodávateľov. V štúdii sa tvrdí, že vlani 22 % dodávateľov ohrozovala nesolventnosť a na konci tohto roka môže stáť na pokraji platobnej neschopnosti 30 % až 50 % týchto spoločností.

Najväčšia nemecká automobilka VW v stredu oznámila, že pre koniec šrotovného počíta s prudkým prepadom trhu. \"V roku 2010 očakávame približne 2,6 milióna registrácií nových áut, \" uviedol Rolf Dielenschneider, nemecký šéf Seatu, ktorý je dcérskou spoločnosťou VW. To by bolo asi o 1 milión menej, než sa prognózuje na tento rok.

Na vine sú podľa autorov štúdie samotné automobilky. Doteraz lákali zákazníkov ponukami na výhodné financovanie kúpy, čo spôsobilo, že počas posledných rokov sa na trh dostalo viac áut než za normálnych okolností. Od roku 2002 sa vývoj počtu predaných vozidiel výrazne oddelil od vývoja ekonomiky. Terajšia situácia je dôsledkom politiky výhodných úverov a lacných peňazí. Tá spôsobila, že dopyt po nových autách je teraz výrazne nižší, než by bol v normálnej situácii, keďže nákupy vozidiel dostávali vďaka výhodnému financovaniu prednosť. Okrem toho automobilky prepásli možnosť dostatočne v predstihu znížiť nadmerné výrobné kapacity. Už pred krízou bola podľa analýzy vyťaženosť produkčných liniek okolo 80 %. Teraz sa nachádza pod 65 %.

K tomu treba ešte pripočítať zmeny v štruktúre dopytu. Rastie dopyt po malých úsporných autách na úkor veľkých, pričom mnoho koncernov sa doteraz práve spoliehalo na ne, keďže im prinášali najväčšie zisky.

Podľa Schwegmanna jednou z hlavných príčin krízy v odvetví bolo presvedčenie o trvalom raste, čo viedlo k nadmernému rozširovaniu výrobných kapacít. Tieto prognózy sa však ukázali ako iluzórne. \"Keď si vedľa seba položíme rastové prognózy všetkých automobiliek, zistíme, že boli výrazne premrštené. \"

Prepad automobilového priemyslu bol teda len sčasti vyvolaný hospodárskou krízou. \"Svetová hospodárska kríza iba rýchlejšie priviedla niektoré automobilové spoločnosti na koniec tejto slepej uličky, \" vysvetľuje Schwegmann. \"Zle odbočili už dávno predtým. \"

Táto štrukturálna kríza zatrasie výrazne odvetvím predovšetkým v USA. Tržby amerických automobiliek a autododávateľov sa od roku 2007 prepadli o 23,1 %, v západnej Európe o 12,5 %. Pokles tvrdo zasiahol aj v minulých rokoch boomujúce trhy, ako sú Rusko a Brazília (-45 %). Ruskí politici a ekonomickí lídri pritom ešte prednedávnom snívali o tom, že Rusko predbehne Nemecko a stane sa najväčším európskym automobilovým trhom. Následky krízy pociťuje dokonca aj Čína, kde sa rast spomalil na 5 %.

Môže trvať celé roky, kým dôjde k obratu. Podľa AlixPartners sa odbyt vráti na úrovne spred krízy až v roku 2014, a aj to iba v prípade, že príde k rýchlemu oživeniu ekonomiky.

V štúdii sa tvrdí, že teraz nás čaká oneskorené vyčistenie trhu. Mnoho firiem neprežije najbližšie roky - skrachujú alebo ich prevezme konkurencia.

Informoval o tom internetový portál spiegel.de.

(1 EUR = 30,1260 SKK)
 

Vyberte región